optmalizacja strony www

Optymalizacja strony www

Optymalizacja kodu i treści na stronie internetowej pod kątem pozycjonowania to podstawa White Hat SEO, od tego wszystko się zaczyna. Wartościowa i dobrze zoptymalizowana strona www ma szansę na wyższą pozycję w rankingu.

Samodzielne pozycjonowanie strony www jest niezwykle czasochłonne i wymaga samodyscypliny i wytrwałości. Jeśli zdecydowałeś się samodzielnie pozycjonować swoją stronę powinieneś, przeczytać jak prawidłowo optymalizować treści na strony internetowe pod kątem pozycjonowania.

Optymalizacja treści na stronie pod seo (pozycjonowanie stron internetowych), to bardzo ważny czynnik. Podstawa. Wiele osób próbując samodzielnie optymalizować treści, nie potrafi „ugryźć” tematu od odpowiedniej strony. Ogromną trudność sprawia tworzenie treści, tak aby była ona równocześnie atrakcyjna dla odbiorcy i robotów wyszukiwarek. Nie jest to jednak wiedza tajemna i można się tego nauczyć.

Słowa kluczowe

Wyszukiwarka nie jest człowiekiem i podstawą jej działania jest algorytm. Jeśli chcesz, aby strona internetowa była dobrze przez nią postrzegana, musisz pamiętać, żeby ułatwiać jej zadania. Podstawą dobrej współpracy jest wyznaczenie słów kluczowych, czyli wybranie takich słów, które będą określały tematykę Twojej strony i treści. Wypisz sobie listę 10 słów kluczowych, 20 dwuwyrazowych fraz oraz 50 fraz „long tail”, czyli z długimi ogonami (składające się z czterech i więcej wyrazów). Pamiętaj, żeby każde słowo i frazę sprawdzić w wyszukiwarce i przemyśleć, czy chcesz być odnaleziony pod takimi hasłami. Wszystkie słowa trzeba przeanalizować pod kątem ważności i odwiedzalności, używając różnych narzędzi. Niejedokrotnie przyjmuję zlecenia na analizę słów kluczowych i przygotowanie np. listy 50 najważniejszych słów dla biznesu.

Brzmi prosto prawda? Nie może być jednak zbyt łatwo, istnieją pewne zasady, którymi należy się kierować i o których należy pamiętać podczas optymalizacji treści.

Oto kilka z nich:

  • dopasowane słowa kluczowe
  • odpowiednia forma słów kluczowych
  • odpowiednia długość tekstu
  • poprawne rozmieszczenie znaczników h1-h4 w treści
  • poprawne umiejscowienie słów kluczowych

1. Dopasowane słowa kluczowe
Frazy, które pojawią się na Twojej liście, muszą być dopasowane z sensem. Na przykład, jeśli Twój tekst jest o okularach przeciwsłonecznych, jedną z fraz powinny być okulary przeciwsłoneczne. Nie powinno stosować się błędnych fraz kluczowych (o ile w procesie analizy słów nie znajdziemy wyszukiwanych słów z literówkami), tylko dlatego, że są wyżej w pozycji. Czytelnika wprowadzi to w błąd, co będzie skutkowało tym, że więcej już na stronę nie powróci.

2. Odpowiednia forma słów kluczowych
Nawet jeśli ktoś nie zna się na pozycjonowaniu, to uwierz ale zauważy, że coś z tekstem jest nie tak. Może do końca nie będzie świadomy, że są to słowa kluczowe, jednak na pewno pomyśli, że masz jakiś problem z odmianą słów. W parze z odpowiednią formą słów kluczowych idzie jednocześnie umiejętne dopasowanie treści do takich fraz.
Np. Fraza kluczowa: sklep zoologiczny gdynia. Źle dopasowany tekst: Kupiłem wczoraj szczura w sklep zoologiczny gdynia. Dobrze dopasowany tekst: sklep zoologiczny w Gdyni ma bardzo bogatą ofertę asortymentu. Dlatego zdecydowałem się na zakup szczura. Pamiętaj także, że dla algorytmu synonimy danych słów są mile widziane

3. Odpowiednia długość tekstu
Tekst na potrzeby pozycjonowania powinien mieć odpowiednią długość. Każdy ma swoją, niby przetestowaną minimalną długość tekstu. Dla jednych jest to 350, 400 lub 500 słów, w USA praktykuje się 1500, w UK znam osoby, które muszą napisać 3000 słów tylko o jednym produkcie, używając chwytów marketingu treści, żeby jak najdłużej utrzymać klienta na stronie i w konsekwencji dzięki temu nakłonić do zakupu. Im więcej treści tym lepiej.

4. Poprawne rozmieszczenie znaczników w treści
Większość stosuje znacznik H1 tylko raz w tytule tekstu. Jednak w HTML5 można go stosować wielokrotnie na stronie, ale tylko raz w danej sekcji (header, nav, article, aside, footer). Rozsądnym rozwiązaniem jest stosowanie nagłówków po kolei. Na przykład: tytuł treści H1, podtytuł H2, drugi podtytuł H3 itd. Dodatkowo stosowanie pogrubień <b>, kursywy <i> czy podkreśleń <u> (tego ostatniego raczej nie używam, bo ludzie najeżdżają myszką i chcą kliknąć, myśląc, że to link) –  może zwiększyć lub zmniejszyć ważność słów kluczowych na stronie internetowej w zależności co chcemy uwidocznić.

5. Poprawne umiejscowienie słów kluczowych w tekście
To ważne, aby robić to umiejętnie. Nie należy w tekście upychać słów kluczowych na siłę, jak i również nie powinno przesadzać się z ich ilością. Oczywiście jest to zależne od długości tekstu. Trzeba umieć to wypośrodkować. Jeśli słów kluczowych będzie zbyt mało, algorytm uzna tekst za mało ważny, natomiast jeśli będzie ich zbyt dużo w „oczach” algorytmu tekst będzie, jak śmieć. Czyli po prostu spam. Staram się użyć słów kluczowych na początku i końcu strony, ilość słów w treści zależy od ilości słów w całym tekście. Zawsze „gram” tekstem w trakcie pozycjonowania i sprawdzam efekt – pozycję po indeksacji nowego tekstu na stronie www.

Linkowanie wewnętrzne serwisu

Podczas tworzenia treści, zadbaj o to, by znajdowały się w nich linki do innej treści na stronie, zwłaszcza, jeśli odnośniki do tych stron nie są zawarte w menu strony a tym bardziej jeśli dotarcie do strony przez roboty jest utrudnione i oddalone dalej niż 2 „kliki” od strony głównej.

Eksperci marketingowi dzielą linki na linki pozycjonujące oraz niepozycjonujące, czyli tzw. linki dofollow oraz nofollow. Dobrą praktyką jest również umieszczanie słów kluczowych w anchorach tzn. wyrazie, który opisuje wstawiony link.

Tworząc treści, należy pamiętać, że to, co interesuje nas, niekoniecznie jest równie interesujące dla odbiorców. Sprawdź fora przybliżone do Twojej branży, a zdobędziesz informacje o tym, co jest problemem dla Twojego czytelnika i jakiego rozwiązania szuka. Przejdź przez Google Trends, który pokaże Ci, o czym się mówi w Polsce, na świecie i o czym chcą czytać ludzie. Zachęcaj swoich obecnych użytkowników do otwartego dialogu i informowania Cię o tematach wartych dyskusji. Tym sposobem stworzysz treści, po które będą wracać odbiorcy i wyszukiwarki.

Optymalizacja strony pod kątem plików

  • .htaccess – w tym pliku zapisujemy przekierowania z adresów bez www na www, z http:// na bezpieczne połączenie https:// oraz wszelkie przekierowania 301, 302, 404, itp.
  • robots.txt – w tym pliku decydujemy co powinno być indeksowane przez wyszukiwarki a co nie
  • sitemap.xml – mapa strony informująca wyszukiwarki o stronach w serwisie internetowym

Optymalizacja kodu stron internetowych

Po czym poznać że programista który pisał kod naszej strony czy to w HTML-u czy JavaScript czy PHP jest dobrym specjalistą? Po tym właśnie jak ten kody jest zoptymalizowany.
Bo przecież strony mogą przekazać tą samą treść a być napisane w bardzo różny sposób tzn. jedna może mieć wagę 500 Kb a druga 3 Mb i pokazywać to samo. Szczególnie zwrócą uwagę na to ludzie których łącza internetowe nie są zbyt wydajne i wczytanie strony o wadze pliku głównego 3 Mb będzie trwało 6 razy dłużej niż strony 500 Kb. Także aby przyszli potencjalni klienci np. sklepu internetowego nie zrazili się do strony i z niej szybko nie wyszli, programista musi się postarać i odpowiednio zoptymalizować kod na stronie a grafik – zoptymalizować zdjęcia i inne elementy graficzne.

Innym aspektem optymalizacji stron jest taka, żeby każda strona wyświetlała się prawidłowo na różnych urządzeniach z rożnymi systemami komputerowymi, bo przecież jak przeglądamy stronę na komputerze jedna osoba zrobi to w przeglądarce Opera, druga w Firefox, trzecia w Chrome albo jeszcze w innej przeglądarce. Strony muszę się też jednakowo dobrze otwierać nie tylko na komputerach ale też i na telefonach komórkowych, tabletach itp., więc teraz widać jak ciężką pracę ma programista – twórca stron internetowych, który musi wykonać taką stronę, aby na tylu różnych urządzeniach czy systemach czy przeglądarkach strona wyświetlała się szybko i jednakowo przejrzyście. Niestety stworzenie takiej strony wbrew pozorom nie jest sprawą prostą a przede wszystkim szybką. Nawet nad niedużą stroną trzeba przysiąść i poświęcić jej tygodnie pracy aby była szybka w ładowaniu i działaniu, przejrzysta i czytelna, a wszystko to po to żeby nie odstraszyć użytkowników tylko wręcz przeciwnie przyciągnąć ich do prezentowanej treści czy produktów. Mało właścicieli stron internetowych zdaje sobie sprawę, że stronę należy na bieżąco aktualizować, aby działała sprawnie i nie odstraszała klientów. Programiści muszą cały czas na bieżąco zmieniać kod strony aby wyświetlała się ona prawidłowo na np. telefonach komórkowych z systemem Android czy IOS.
Wielu programistów z względu na braki w wiedzy programistycznej przy rozwoju stron internetowych ucieka od nowoczesnych metod projektowania jak obiektowe projektowanie stron czy przy użyciu HTML 5, na bazie których są tworzone już teraz wszystkie duże i nowoczesne strony internetowe. Także programiści muszą wielokrotnie zmierzać się z problemem ingerencji w przekazany kod przez użytkownika który potrafi narobić wielu szkód i spowodować, że strona przestanie się prawidłowo wyświetlać na ekranach czy to komputerów, tabletów lub telefonów komórkowych.
W optymalizacji kodu należy też zwrócić uwagę, aby przez niepotrzebne procedury nie zwiększyć zbytnio jej wagi co utrudni wyświetlanie jej w miejscach gdzie nie ma dostępu do szybkiego internetu.
Dużym problemem jest również takie zoptymalizowanie kodu aby jednak na stronie było dużo elementów przykuwających uwagę użytkownika typu obrazki, animacje a jednak żeby dalej dało się ją oglądać nie tylko na najnowszym sprzęcie ale też na starszych urządzeniach.

Dobra optymalizacja kodu na stronie internetowej jest kluczowa w późniejszym przyciągnięciu i utrzymaniu użytkowników a co za tym idzie jak w przypadku sklepu internetowego dużej sprzedaży.

Optymalizacja strony internetowej jak samo pozycjonowanie to temat rzeka – zapraszam ponownie na tę podstronę za jakiś czas, na pewno zaktualizuję i rozszerzę treść, aż do napisania wszystkiego na ten temat.

Optymalizacja strony www – cennik

Koszt optymalizacji serwisu zależy od jej zaawansowania – z reguły biorę pod uwagę wszystko o czym napisane jest powyżej, dodatkowo sprawdzam efekty swojej pracy i niejednokrotnie optymalizuję stronę ponownie. Cennik optymalizacji jest indywidualny, czasem zalecam przebudowę strony na lepszą pod względem funkcjonalności, zwiększenie ilości treści pod