pomysły marketingu treści

Marketing treści – content marketing

Dobry przedsiębiorca będzie wiedział, że najwięcej korzyści przyniesie mu zatrzymanie klienta na dłużej. Jednak jak to zrobić, by klient jednocześnie zakupił interesujący go produkt i nawiązał głębszą relację z przedsiębiorstwem? Przydaje się do tego content marketing, czyli marketing treści, który służy do nawiązywania lepszych relacji z internautami.

Czym jest content marketing?

W wolnym tłumaczeniu marketing treści, lecz nie zwykłych treści, ale tylko i wyłącznie tych wartościowych, które służą do przekazania jakichś istotnych informacji i opierają się na emocjach i realnych doznaniach.

Ten typ marketingu nie może opierać się na kłamstwie i zagrywkach psychologicznych. Najważniejsza tutaj jest prawda i szacunek wobec potencjalnych klientów. Zdobywa się ich za pomocą zaufania i należ dbać o to, by go nie stracić. Wiele wirusowych treści, które nie oferują nic pozytywnego nie wpisuje się w definicję content marketingu. Jest to subtelny sposób reklamy, ale takiej reklamy, która kryje się za czymś wartościowym. Na pierwszy miejscu zawsze jest wartościowa treść, a dopiero następnie tak zwane call to action (wezwanie do działania).

Bardzo ważnym aspektem w tworzonych treściach jest ich jakość. Dzięki temu nie tylko klient lepiej spogląda na daną stronę internetową i ma do niej więcej szacunku, ale także i Google lepiej ocenia wartościowe treści. Kiedyś wystarczyło tylko tworzyć wiele, ale słabej jakości treści na stronie www, by być wysoko w wynikach wyszukiwania, a teraz lepiej jest tworzyć mniej, lecz bardziej wartościowych serwisów. Lepszej jakości treści będą częściej przesyłane, polecane i częściej linkowane, co na pewno zostanie zauważone przez roboty wyszukiwarki Google.

Jakie są zalety i wady content marketingu?

Każda metoda, z jakiej korzystamy, zawsze kryje za sobą coś pozytywnego, jak i negatywnego. Warto jest się z tym wcześniej zapoznać, aby wiedzieć, z czym będziemy mieli do czynienia. Może najpierw zajmiemy się tym, co wartościowego możemy zyskać:

• Wzrost ruchu na stronie, co przekłada się na wzmożoną sprzedaż
• „Marketing szeptany” – czyli internauci częściej polecają sobie dane treści i stronę
• Wyższe oceny od Google, czyli automatycznie lepsza pozycja w wyszukiwarce
• Stajemy się ekspertami w dziedzinie, dzięki czemu sklep/strona staje się godny zaufania
• Klient, który otrzyma coś wartościowego, staje się lojalny i częściej wróci do nas, a nie pójdzie do konkurencji
• Możemy wyróżnić się spośród innych stron internetowych, które jeszcze nie stosują content marketingu

Natomiast spośród wad możemy wyróżnić:

• Wymaga dużego zaangażowania od osoby odpowiedzialnej za marketing.
• Jest czasochłonny
• Wymaga eksperckiej wiedzy
• Treść musi zainteresować internautów i musi być wartościowa
• Wymaga różnych umiejętności, także „artystycznych”

Jak widać, content marketing posiada zarówno równocześnie wiele zalet, jak i wad. Ważne jest jednak by dokładnie przeanalizować je, ponieważ te wady, łatwe są do zniwelowania. Jeśli zajmujemy się promocją i sprzedażą czegoś, na czym się znamy, interesujemy się tym i posiadamy o tym dużą wiedzę, to wiele wad nagle znika.

Wystarczy, że tę wiedzę będziemy przekazywali w dobry sposób i już możemy zobaczyć jakie to proste i efektywne. Pozostanie jedynie czasochłonność, lecz tego nie unikniemy. Treść by była wartościowa, wymaga pracy nad nią. Jednak możemy zawsze zlecić wykonanie kampanii content marketingowej zewnętrznej firmie i wtedy odchodzi nam całość obowiązków. Musimy jedynie zaufać, że podmiot, który wykona wszystko za nas, dobrze się za to zabierze.

Jakie są sposoby wykorzystania marketingu treści?

Skoro poznaliśmy już wady i zalety i przekonaliśmy się do kontynuowania tworzenia wartościowych treści, to teraz czas poznać miejsca, gdzie możemy wykorzystać nasz marketing, a także sposoby przekazywania treści. Jest ich naprawdę wiele, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie. Można wybierać zarówno z form graficznych, jak i form tekstowych lub też łączyć te dwie formy i stworzyć coś uniwersalnego.

Do miejsc stosowania content marketingu możemy wyróżnić między innymi:

  • Social media,
  • Strony przedsiębiorstwa,
  • Blogi,
  • Poczta internetowa,
  • Aplikacje mobilne,
  • Inne strony internetowe.

Jest to ogółem stworzona lista miejsc, w których można wykorzystać marketing treści w różny sposób. Jeśli chodzi o tworzone treści, to możemy wyróżnić między innymi:

  • Artykuły/poradniki,
  • FAQ,
  • Webinary,
  • Recenzje,
  • Filmiki z produktami lub o konkretnej dziedzinie,
  • Publikacje PDF,
  • eMagazyny,
  • Infografiki,
  • Opisy produktów,
  • Newslettery,

Wszystkie wyżej wypisane sposoby wykorzystania content marketingu wymagają nieco zaangażowania, ponieważ ważne jest wiedzieć, jak je wykorzystać i przede wszystkim jak je trzeba dobrze zrobić.

Każda z tych metod ma na celu zatrzymanie klienta na dłużej na stronie. Wielu specjalistów dowiodło, że zanim klient zdecyduje się na zakup produktu, to czerpie informacje o nim z co najmniej kilku źródeł. Po co odsyłać klienta do konkurencji, gdzie będzie mógł zaciągnąć opinię, skoro może to zrobić u nas, na naszej stronie, blogu itd. powinny znajdować się treści, które będą opisywały realne możliwości produktu, zarówno jego zalety, jak i wady. Warto także wskazać możliwe zastosowanie, które może być niecodzienne i zaskakujące. Ważne jest, by zainteresować klienta, ponieważ to go skłoni właśnie do zakupu i to właśnie ciekawa treść zatrzyma go na dłużej.

Osoba poważnie podchodząca do biznesu, nie będzie chciała tylko naciągnąć klienta, lecz postara się przedstawić mu coś wartościowego, by mógł pozostać z daną firmą w dłuższych stosunkach, a nawet polecić usługi innym. Każda przekazywana treść wiąże się z kontaktem z klientem i musi on poczuć, że sprzedawcy naprawdę na nim zależy. Treści powinny być zarówno prawdziwe, jak i angażować emocje. Powinny pokazywać, co można zyskać lub też czego się nie uzyska bez danego produktu. Należy zaangażować ciekawość, żal, radość i wiele innych emocji, które będą skłaniały klienta do zakupu.

Co na końcu?

Zawsze trzeba pamiętać, aby obowiązkowo na końcu, jak i na początku zawrzeć wezwanie do akcji. Czyli przycisk „kup teraz”, „zapisz się na newsletter”, „wejdź na nasz blog” itd. Wezwanie do akcji nie musi zawsze odnosić się do sprzedaży, lecz za takim wezwaniem ważne jest, aby stało coś wartościowego. Jeśli klient poczuje, że nie jest naciągany, ponieważ zawsze otrzyma coś w zamian, przykładowo jakąś porcję wiedzy, to będzie skłonny wrócić i zainteresować się produktami.