Analiza słów kluczowych

Analiza słów kluczowych

Efektywnie przeprowadzona analiza słów kluczowych odpowiada za późniejsze powodzenie w pozycjonowaniu strony internetowej. Jeżeli nie zastanowimy się nad odpowiednimi frazami kluczowymi to może okazać się, że pozycjonowanie nie przynosi wymiernych efektów.

Słowa kluczowe są określeniami, które opisują tematykę danej strony internetowej a w szczególności ofertę firmy – sprzedawane produkty lub oferowane usługi.

Rodzaje słów kluczowych

  • brandowe – nazwa firm – słowa, które charakteryzują nazwę firmy. Ponieważ najczęściej nazwa domeny jest taka sama jak nazwa firmy, która jest unikalna, słowo kluczowe z nazwą firmy znajdzie się bardzo wysoko w wynikach wyszukiwania. Linki kierujące użytkowników do strony firmowej zawierają w tekście nazwę firmy lub adres URL, który ma w sobie chociaż częściowo nazwę firmy, konkurencja pod kątem tej frazy jest żadna, więc łatwo można osiągnąć 1 miejsce.
  • ogólne – słowa związane z daną tematyką. Najczęściej wpisują je osoby, które nie mają dokładnie sprecyzowanych oczekiwań odnośnie firmy, a jedynie interesuje je ogólnie dany produkt czy usługa lub chcą zobaczyć wszystkie strony związane z danym tematem lub dla których jedyny zysk jest z promowania strony www pod kątem takich ogólnych fraz. Słowa te są trudniejsze w pozycjonowaniu, ponieważ są bardziej konkurencyjne i powszechnie stosowane w wielu witrynach.
  • słowa kluczowe long-tail – słowa kluczowe składające się się z więcej niż 2 wyrazów. Pozycjonowanie tzw. długiego ogona pod kątem takich fraz jest łatwiejsze, ponieważ są to już bardziej specyficzne wyszukiwania i bardziej związane z tematyką witryny internetowej, a co za tym idzie istnieje mniejsza konkurencyjność na takie słowa w internecie.
  • lokalne – regionalne – nazwy państw, miast, regionów lub ulic. Warto pozycjonować takie słowa w przypadku sklepów stacjonarnych.
  • pytania – frazy, wpisywane przez internautów, którzy szukają informacji czy opinii na dany temat. Pozycjonowanie tych fraz jest dość korzystne, jeżeli na stronie internetowej istnieją opisy produktów oraz w przypadku blogów.

Jak analizować słowa kluczowe?

Najczęstszym błędem przy analizie i ostatecznym doborze słów kluczowych jest koncentrowanie się tylko nad popularnością ich wyszukiwań. Słowa najbardziej popularne w wyszukiwaniach są obarczone również największą konkurencyjnością. Czasem należy zwrócić uwagę na trendy wyszukiwań, sezonowość słów, w przypadku zmiany pór roku lub w okolicach świąt niektóre słowa znacznie zyskują na popularności.

Analizę słów kluczowych powinno przeprowadzać się cyklicznie i na jej podstawie zwiększać ilość tekstu na stronie. Jak często? Według mnie tak często jak to tylko możliwe i pod kątem tych słów, dzięki którym mamy największy potencjalny zysk lub przynajmniej zwiększenie odwiedzalności strony internetowej. Dzięki zmianom tekstu strona www czy sklep internetowy będzie postrzegany za coraz bardziej wartościowy – przez potencjalnych klientów i roboty wyszukiwarek. Co za tym stoi? Przygotowujemy na przykład ofertę o naszych usługach czy produkcie. Piszemy konkretny, jak najlepszy, możliwie długi tekst zachęcający do skorzystania z naszych usług. Zawieramy w nich odpowiednie słowa, które dobraliśmy wcześniej na podstawie analizy i strategii marketingowej. Aktualizujemy stronę, optymalizujemy i pozyskujemy linki. Sprawdzamy w Google Analytics z zainstalowanym Keyword Hero, skąd użytkownicy trafiają do nas i jakie słowa wpisują, żeby dotrzeć na witrynę. Tu możemy zobaczyć, że po tych analizach będziemy mieć możliwość niewielkich zmian na stronie, dodanie treści zawierających nowe słowa lub poprzez modyfikację czy deklinację obecnych fraz na stronie, zwiększenie pozycji serwisu w wynikach, zwiększenie odwiedzalności, konwersji, itp.